Ki Mu – harmoniserende energie training in Haedong Kumdo

Inleiding

In elke Martial Arts ligt een basis waar je op kunt vertrouwen. Een basis die net als de steunpilaren in een gebouw zorgt draagt voor de stabiliteit van de hogere verdiepingen. In ongewapende vechtsporten bestaat die basis vaak uit standen, voetenwerk en basis hand- en traptechnieken. In Haedong Kumdo hebben we een basis drill die we de ‘Basis 12’ noemen. Deze klassieke set bevat alle basisstanden en basis snij- en steekbewegingen die de beoefenaar voorbereid op de combinaties in de zwaardvormen van Haedong Kumdo. Deze set heeft als eigenschap je af te kunnen stemmen op zuiverheid van de technieken in alle andere onderdelen van Haedong Kumdo, zoals bijvoorbeeld sparring, zwaardvormen of snijoefeningen met diverse materialen. En dan hebben we nog Ki Mu, een harmoniserende energie training, die de interne kracht kan ontwaken van de Haedong Kumdo beoefenaar. De gracieuze bewegingen uit de Ki Mu training kalmeren de geest en hebben een positieve uitwerking op de gezondheid en vitaliteit. Ze zijn essentieel voor de ultieme Haedong Kumdo ervaring.

Wat betekent Ki Mu?

Ki = vitale energie

Mu = Martial Arts (vechtkunst)

Ki Mu = energetische cultivatie in de vechtkunst

De drie fasen van Ki Mu training

Grootmeester Kim, Jeong Seong heeft drie stappen ontworpen voor de ontwikkeling van Ki Mu training. In de vordering van je training zul je met de tijd gaan begrijpen wat energie is en hoe het beweegt in je lichaam. Soms vraag ik mijn studenten hoe ze zich voelen en wat de voordelen zijn van Ki Mu training. Zonder twijfel weten de meeste studenten reacties te geven in de trend van:

“Ik voel me nu geestelijk kalmer.”

“Ik ben nu beter gefocust.”

“Ik kan de energie voelen in mijn handen. Ze zijn zelfs warmer!”

Het kost altijd wat tijd om de bewegingen te kopiëren van de instructeur en ze te onthouden. Dat is normaal en heel kenmerkend voor de vechtkunst. Het is heel belangrijk om de bewegingen vaak te doen, zodat de mentale activiteit langzaam afneemt en je meer gaat voelen met je lichaam. We volgen dan drie stappen of misschien beter gezegd ‘drie fasen’:

  1. Relax, and feel the energy
  2. Focus, and see it
  3. Realize, and do it

Ki Mu als medicijn

Veel mensen in onze snelle, drukke en veeleisende maatschappij ervaren klachten als gevolg van uitputting, overwerk, emotie en simpelweg niet genoeg kwalitatieve voeding en lichaamsbeweging. Dit leidt bijvoorbeeld tot vermoeidheid of depressie. Kortom, er ontstaat een te kort en de eerste poging tot herstel is vaak meer sporten. Alleen meer sporten met een onderliggend ‘te kort’ in de energetische huishouding is eerder dweilen met de kraan open, dan de spijker op zijn kop slaan. Ki Mu adresseert zowel de interne lichaamsenergie, als de training van de fysieke spieren. Net als in Tai Chi en Qigong, krijgt de beoefenaar een sterkere gronding, raakt beter gecentreerd en energie gaat weer stromen. Bij gevorderde beoefenaars en langdurige training ontstaat zelfs een surplus aan vitale energie wat eventueel gebruikt kan worden in een vorm van energetisch therapie zoals bijvoorbeeld acupunctuur of massage.

Ki Mu als technische katalysator

De armbewegingen van Ki Mu hebben een elegant en sierlijk karakter. Denk aan spiraliserende en ronde bewegingen geankerd in stabiele en rotsvaste standen. Alle bewegingen zijn goed gecoördineerd en afgestemd op een natuurlijke ademhaling. Om die reden zijn ze perfect voor het verhogen van de lat in onze zwaardtraining, of dat nu met één zwaard is of met twee zwaarden tegelijk. De praktijk wijst uit dat meer Ki Mu training bijdraagt aan een rijke training met meer uithoudingsvermogen en voldoening. Ki Mu is dus zowel goed voor de algemene gezondheid, én voor een betere trainingservaring.

Ki Mu met de meesters

Haedong Kumdo training, met o.a. Ki Mu, is toegankelijk voor iedereen en kun je wekelijks beoefenen in Harlingen onder leiding van instructeur Frank Heininga.

Of houd ons volgende evenement in de gaten met Grand Master Kim, Jeong Seong.

Lees meer over het lesprogramma >>